فعالیت نوروزی بازارچه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، از میان بازارچه های فصلی و مناسبتی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، 4 بازارچه دائمی در مراکزی چون فرهنگ سرای معرفت، فرهنگ سرای رازی، فرهنگ سرای خاوران و ایرانسرا دایر است و بازارچه دائمی فرهنگسرای معرفت یکی از بازارچه هایی است که پس از بازسازی از مرداد 1400 افتتاح شده است و محصولات فرهنگی و سفره هفت سین را هم برای نوروز ارائه می دهد.

فعالیت نوروزی بازارچه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، افراد معمولاً بازارچه ها را نه تنها برای خرید بلکه به علت تنوع آن و حضور مشاغل مختلف مخصوصا در بخش صنایع دستی و هنری برای گذراندن ساعاتی مفرح انتخاب می نمایند تا به قول معروف هم فال باشد و هم دیدن.

در میان بازارچه ها، بازارهایی از سوی سازمان فرهنگی و هنری از دهه هفتاد شکل گرفتند و رسمیت پیدا کردند و مردم به شکل ملموس و با سهولت به مراکز عرضه نماینده فرهنگ و هنر دست یافتند و در این میان استقبال مردم سبب شد که ضرورت وجود بازارچه ها نیز حس گردد. چراکه این بازارچه ها با محتوایی فرهنگی و هنری، ابتدا به صورت روزانه یا هفتگی و با حضور کارآفرینان و هنرمندانی که در پی محلی برای عرضه آثار و تولیدات شان بودند در محوطه و یا در فضایی در جوار بعضی مراکز سازمان شکل گرفتند.

تفاوت عمده این بازراچه ها با سایر بازارچه های محلی ذات فرهنگی هنری آن ها بود. هنرمندان و کارآفرینانی که در تعامل با مراکز فرهنگی هنری سازمان بودند ضرورت حضور در این بازارچه ها را درک نموده و به علت ماهیت هنری مراکز و انتظاری که مردم از آن ها در عرصه فرهنگ و هنر داشتند و بعلاوه هزینه مناسب اجاره بها، برای حضور در بازارچه ها همت گماردند.

از میان بازارچه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بازارچه دائمی معرفت یکی از قدیمی ترین مراکز تجاری محله شهران بوده که در سال 1385مورد بهره برداری قرار گرفته و همسو با فعالیت های فرهنگی و هنری، در حوزه خوداشتغالی فعالیت می نماید. این بازارچه با تعداد 24 غرفه در ضلع جنوبی و شرقی فرهنگ سرا واقع شده، به صورت دائمی از ساعت 9 تا 21 مشغول به فعالیت است و محصولات فرهنگی نوروز را هم ارائه می نمایند.بازسازی این بازارچه از سال 1399 آغاز شده و مرداد 1400 به انتها رسیده است و و فعالیتش را از سر گرفته است. این بازارچه، پیش از بازسازی، با عایدی سالانه 560 میلیون تومان جزو پرعایدیترین بازارچه های سازمان است.

بازارچه قدیمی فرهنگ سرای معرفت با توجه به عدم در نظرگرفتن سیاست گذاری بلندمدت بدون استانداردهای لازم و سازه های مقاوم فعالیت داشت که با هدف برطرف مسائل قبلی غرفه ها از لحاظ تهویه، امکانات آب و برق، سازه های قدیمی و نمای نازیبا، با تمرکز بیشتر بر امر خوداشتغالی و کارآفرینی بازسازی شد. این بازارچه با 24 مغازه محصولات فرهنگی هنری اعم از صنایع دستی، هنرهای سنتی، کتاب و نوشت افزار، پوشاک و مایحتاج کودک، سوغات شهرهای ایران، منسوجات، وسایل هفت سین و محصولات نوروزی و ... را ارائه می نماید.

در امتداد بازارچه دائمی فرهنگسرای معرفت، بازارچه سرای محله شهران جنوبی واقع شده که باعث تعامل بیشتر این دو مرکز و رونق بیشتر هر دو بازارچه شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "فعالیت نوروزی بازارچه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت نوروزی بازارچه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید