قیمت خانه های نهضت ملی مسکن میلیاردی شد؟

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، مدیرعامل شهر های تازه در یک برنامه تلویزیونی، اعلام قیمت متری 10 تا 15 میلیون تومان برای واحد های نهضت ملی مسکن بود که هزینه واحد ها را به بالای یک میلیارد تومان می رساند؛ اگرچه روابط عمومی شرکت، این عدد را اشتباه لفظی دانسته، اما محاسبات سازندگان بر اساس قیمت نهاده های ساختمانی و هزینه های مرتبط با ساخت و ساز مربوط به سال گذشته از عدد های بالای 800 میلیون تومان برای واحد های 100 متری حکایت دارد.

قیمت خانه های نهضت ملی مسکن میلیاردی شد؟

به گزارش ایسنا، هر روز اعداد و ارقام متفاوتی از قیمت واحد های نهضت ملی مسکن از سوی مسئولان شنیده می گردد که منجر به سردرگمی متقاضیان شده است. پس از آن که محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی بر اساس لیست بهای سال 1400 و با اتکا به برآورد سازمان برنامه و بودجه از پروژه های دولتی هزینه هر متر واحد های نهضت ملی مسکن را 4.5 میلیون تومان بیان کرد، روز گذشته رییس بنیاد مسکن گفت که نرخ هر متر از واحد های واقع در بلوک های بالای شش طبقه کمتر از 6 تا 6.5 میلیون تومان نخواهد بود.

پیش از آن هم انبوه سازان و سازندگان با استناد به افزایش قیمت نهاده های ساختمانی، نرخ دستمزد و سایر هزینه های مرتبط با صنعت ساختمان از قیمت های متری 7 تا 10 میلیون تومان برای واحد های نهضت ملی مسکن سخن گفته بودند.

اما ماجرای سردرگمی متقاضیان نهضت ملی مسکن بین اعداد و رقم های مختلف به این جا ختم نمی گردد. دیشب علیرضا جعفری - مدیرعامل شرکت عمران شهر های نو هزینه هر متر مربع از واحد های پروژه مذکور را بین 10 تا 15 میلیون تومان اعلام نموده است. البته محمد نظری - مدیر روابط عمومی شرکت عمران گفت که این رقم باید اصلاح گردد و احتمالا اشتباه کلامی انجام شده است.

از طرف دیگر، جعفری در سخنان خود به تسهیلات تا سقف 450 میلیون تومان اشاره نمود و گفت که اقساط این تسهیلات بین 3 تا 4 میلیون تومان است.

نکته دیگر صحبت های مدیرعامل شرکت عمران این بود که به طور تلویحی بیان کرد هزینه زیرساخت ها باید به وسیله متقاضیان پرداخت گردد. او در عین حال که کوشش برنامه ریزان فراوری مسکن در وزارت راه و شهرسازی را به حداقل رساندن هزینه ساخت واحد ها به وسیله کاهش قیمت زمین مطرح کرد از خدمات و زیرساخت هایی سخن گفت که قیمت ها را بالا می برد.

او اظهار کرد: بسیاری از زمین ها احتیاج به آماده سازی دارد. بر اساس تاکید وزیر، ما صرفا مسکن سازی نمی کنیم بلکه به زیربنا ها و مراکز خدماتی مورد احتیاج در نگاه شهرسازی توجه داریم. شاید اشکال طرح های گذشته این بود که صرفا مسکن فراوری شد و توجه به حوزه زیربنایی و روبنایی پروژه ها کمتر بوده است. ما باید بتوانیم هم زیست سکونتی متقاضیان را به صورت مطلوب درآوریم و هم زیست اجتماعی شان را توجه کنیم.

صحبت های جعفری در شرایطی عنوان شده که در طرح جهش فراوری و تامین مسکن، اشاره ای به تامین منابع زیرساخت ها به وسیله متقاضیان نشده است. اما اگر قرار باشد این مبالغ به وسیله متقاضیان پرداخت گردد قیمت واحد ها چقدر خواهد بود؟

در این خصوص با یکی از سازندگان مسکن مهر شهر نو هشتگرد صحبت کردیم که گفت توسعه شبکه آب، برق، گاز، محوطه سازی و آماده سازی برای هر واحد بین 100 تا 130 میلیون تومان خواهد بود.

حال، مروری داشته باشیم به قیمت تمام شده واحد های نهضت ملی مسکن؛ طبق صحبت های مدیرعامل شرکت عمران شهر های نو هزینه ساخت یک واحد 100 متری حدود 1.5 میلیارد تومان خواهد بود. اما با فرض بر اشتباه کلامی او بر اساس صحبت های کارشناسان و سازندگان، میانه هزینه ساخت واحد های 100 متری با لحاظ مشاعات حدود 85 متر خالص، برای پروژه هایی که از سال قبل شروع شده 700 میلیون تومان درمی آید. اگر وام 450 میلیون تومان باشد متقاضیان باید 250 میلیون تومان آورده بیاورند. اگر به این رقم هزینه 100 تا 130 میلیون تومانی زیرساخت ها را هم اضافه کنیم قیمت یک واحد 100 متری، آن هم بر اساس هزینه های سال گذشته بین 800 تا 830 میلیون تومان خواهد بود که 450 میلیون تومان تسهیلات بانکی و حدود 350 میلیون تومان به وسیله متقاضیان پرداخت می گردد.

منبع: فرارو

به "قیمت خانه های نهضت ملی مسکن میلیاردی شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت خانه های نهضت ملی مسکن میلیاردی شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید