نگرانی محققان درباره یک ویروس خوکی جدید

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، محققان یک ویروس خوکی جدید را شناسایی نموده اند که می تواند به سرعت به سلول های گیرنده انسان ها و بعضی حیوانات راه پیدا کند.

نگرانی محققان درباره یک ویروس خوکی جدید

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل و به نقل از مدیکال اکسپرس، کشف این ویروس نگرانی ها در خصوص احتمال شیوع این بیماری به انسان و حیوانات را افزایش داده است.

محققان دانشگاه ایالتی اوهایو(Ohio State University) و دانشگاه اوترخت(Utrecht University) در هلند برای درک بهتر در خصوص این ویروس جدید با یکدیگر مشارکت کردند.

ویروس خوکی deltacoronavirus ابتدا در سال 2012 در میان خوک های کشور چین شناسایی شد اما این ویروس بیماری زا نبود.

این ویروس در سال 2014 در ایالات متحده طی شیوع اسهال در بین خوک های اوهایو شناسایی شد و از آن موقع در کشورهای مختلف نیز دیده شد.

خوک های آلوده به ویروس، دچار اسهال و استفراغ حاد شده بودند. این بیماری می تواند کشنده باشد. تاکنون هیچ انسانی به این ویروس مبتلا نشده است اما دانشمندان درباره احتمال انتقال این ویوس به انسان ها نگران هستند.

لیندا سیف(Linda Saif)، پژوهشگر ارشد این تحقیق گفت: پیش از آنکه این ویروس در میان خوک های اوهایو شیوع پیدا کند، نخستین بار در پرندگان مشاهده شد.

سیف اضافه نمود: ما بسیار نگران شیوع کرونا ویروس ها (coronaviruses) و آسیب هایی که آنها می توانند به حیوانات و انسان ها وارد نمایند، هستیم.

کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می گردد. کرونو ویروس ها در سال 1965 کشف شدند و مطالعه بر روی آن ها به طور مداوم تا اواسط دهه 1980 ادامه داشت.

شیوع این ویروس جدید سبب نگرانی متخصصان دامپزشکی و بهداشت عمومی به دلیل شباهت آن به ویروس های خطرناک سارس(SARS) ومرس(MERS) شده است.

سارس نوعی بیماری خطرناک تنفسی است که از سال 2002 شیوع پیدا نموده است. شیوع آن از کشور چین بود و به سرعت به دیگر کشورهای آسیای شرقی مثل هنگ کنگ، تایلند، ویتنام و سنگاپور و بعد به کشورهای آمریکای شمالی نیز سرایت کرد. عامل آن نوعی ویروس از گروه کوروناویروس است.

نشانگان تنفسی خاورمیانه یا مرس یک بیماری ویروسی است که نخستین بار در سال 2012 در عربستان سعودی گزارش شد. این بیماری در اثر ویروسی از خانواده کوروناویروس به اسم MERS-CoV ایجاد می گردد. حدود یک سوم از مبتلایان به MERS جان می بازند.

اسکات کنی (Scott Kenney)، یکی از محققان این مطالعه گفت: پتانسیل یک ویروس برای جهش از یک گونه به گونه دیگر بسیار وابسته به توانایی آن برای اتصال به گیرنده سلول های حیوانی یا انسانی است.

سلول گیرنده مانند قفل یک درب است. اگر ویروس می تواند قفل را باز کند، می تواند به سلول وارد گردد و به طور بالقوه میزبان را آلوده کند.

محققان این مطالعه یک گیرنده خاص سلولی به نام aminopeptidase N را مورد آنالیز قرار دادند.

سیف اضافه نمود: این بسیار مهم است که این ویروس را با استفاده از سلول های کشت شده شناسایی کنیم.

تحقیقات آنها نشان داد که این ویروس می تواند به سلول های گیرنده خوک ها متصل گردد. اما نکته مهم این بود که این ویروس همچنین قادر به اتصال به گیرنده های سلول های انسانی، سلول های گربه ها و مرغ ها نیز است.

گام بعدی این مطالعه درک این ویروس و پتانسیل آن برای انتقال به انسان و ایجاد عفونت های انسانی است.

وی اضافه نمود: اکنون ما مطمئن هستیم که ویروس deltacoronavirus می تواند به سلول های انسان ها و پرندگان نیز متصل گردد.

این مطالعه در مجله PNAS منتشر شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا