یک نماینده: کوپن را جایگزین ارز ترجیحی کنید

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: بازگردان کوپن شاید تنها راهی باشد که بتواند در ازای حذف ارز 4200 تومانی از حقوق اقشار میانه و آسیب پذیر دفاع کند.

یک نماینده: کوپن را جایگزین ارز ترجیحی کنید

به گزارش ایسنا، محمدجواد آرین منش درباره تصمیمات دولت و مجلس برای حذف ارز ترجیحی اظهار کرد: چنین تصمیماتی و بعلاوه افزایش مالیات ها فشار مضاعفی در امور مردم به ویژه اقشار میانه و آسیب پذیر وارد می نماید.

وی اضافه کرد: هرگاه ارز دو نرخی می گردد، فساد و رانت هم پدید می آید، اما راه حل مقابله با رانت حذف ارز ترجیحی بدون جایگزین کردن آن نیست، زیرا این اقدام یک شوک قیمتی به جامعه وارد خواهد نمود و تجربه هم ثابت نموده دولت حاضر به کنترل و نظارت بر قیمت ها نیست، زیرا تا به امروز راه های گوناگونی که دولت ها دنبال نموده اند به شکست انجامیده است.

این نماینده سابق مجلس اضافه کرد: فشار بر اقشار آسیب پذیر و حقوق بگیران به حدی است که امکان تاب آوری بیشتری ندارند بنابراین اگر جایگزینی برای حذف ارز ترجیحی در نظر گرفته نگردد مسائل مالی را بیشتر نموده و نارضایتی ها را گسترده تر می نماید. هنوز یارانه دارو و نهاده های دامی حذف نشده، اما قیمت آن ها گران شده است.

آرین منش با اشاره به هشدار های اقتصاددانان به دولت درباره پیامد های حذف ارز ترجیحی گفت: دولت حتما باید جایگزینی برای حذف ارز ترجیحی در نظر بگیرد. در اجرای سیاست تخصیص ارز 4200 تومانی ضعف مکانیسم های نظارتی موجب ایجاد فساد شد. اکنون که این سیاست کنار گذاشته می گردد باید جایگزینی برای آن در نظر گرفته گردد. به نظر من عملیاتی ترین راه، بازگردان کوپن است. البته ممکن است دولت این شیوه را زیبنده نداند، اما راه حل توزیع عادلانه اقلام به اقشار میانه و ضعیف در حال حاضر همین کوپن یا کالابرگ است. شاید این تنها راهی باشد که بتواند از حقوق اقشار آسیب پذیر دفاع کند.

منبع: فرارو

به "یک نماینده: کوپن را جایگزین ارز ترجیحی کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک نماینده: کوپن را جایگزین ارز ترجیحی کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید