تمام دروغ های شاخدار کرونایی ترامپ ، از واکسن کرونا تا دسیسه چین و اوباما!

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، نشریه آمریکایی آتلانتیک می نویسد در کمتر از دو هفته پس از اعلام همه گیری کرونا در آمریکا به عنوان یک شرایط فوق العاده ملی، دونالد ترامپ درباره این بحران که یک بار در نسل کنونی اتفاق افتاده، مرتبا دروغ گفته است.

تمام دروغ های شاخدار کرونایی ترامپ ، از واکسن کرونا تا دسیسه چین و اوباما!

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ادکلن شنل، در این مطلب مجموعه ای از عظیم ترین دروغ های رئیس جمهور آمریکا تا روز سه شنبه 24 مارچ گردآوری شده است.

درباره ماهیت ویروس

آدینه 7 و چهارشنبه 19 فوریه

ادعا: با آمدن ماه آوریل و گرم تر شدن هوا، کرونا ضعیف خواهد شد، گرما تاثیری بسیار منفی بر آن و این نوع ویروس دارد.

واقعیت: ویروس های تنفسی شاید ماهیت فصلی داشته باشند، اما سازمان بهداشت جهانی می گوید کرونا می تواند در تمام مناطق از جمله مکان هایی با آب و هوای داغ و مرطوب منتقل گردد.

پنج شنبه 27 فوریه

ادعا: شیوع کرونا موقت است: ناپدید می گردد. یک روز، مانند معجزه است، ناپدید خواهد شد.

واقعیت: آنتونی فوچی مدیر موسسه بیماری های عفونی و آلرژی، چند روز بعد از آن هشدار داد با گذشت یک، دو یا سه هفته دیگر، نگران است که موارد بسیار زیادی از ابتلا در جوامع اقلیت های قومی آمریکا دیده خواهد شد.

دوشنبه 23 مارچ

ادعا: اگر تعطیلی مراکز مالی ادامه یابد، میزان مرگ و میر ناشی از خودکشی قطعا بسیار بیشتر از قربانیان کرونا خواهد بود.

واقعیت: نیویورک تایمز به نقل از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها اعلام نموده است، در بدترین حالت 200 هزار تا 1.7 میلیون آمریکایی از کرونا خواهند مُرد. منابع دیگر این رقم را 1.1 تا 1.2 میلیون نفر تخمین زده اند. به گفته این مرکز، تعداد افرادی که در سال 2017 از خودکشی درگذشتند، 47 هزار نفر بود.

مقصر دانستن دولت اوباما

چهارشنبه 4 مارچ

ادعا: کاخ سفید در دوره ترامپ، قوانین مربوط به محدود کردن نوع تست های آزمایشگاهی را بازگرداند.

واقعیت: دولت اوباما پیش نویس قانونی را تهیه کرد که بر اساس آن مقررات تست های آزمایشگاهی در ایالت ها، تغییر می کردند، اما هرگز این قانون را اجرا نکرد.

آدینه 13 مارچ

ادعا: واکنش کاخ سفید در دوران اوباما به آنفلوآنزای خوکی (H1N1) یک فاجعه تمام عیار بود که هزاران نفر را به کشتن داد و برای حل مسائل باقی مانده هیچ اقدام معناداری صورت نگرفت.

واقعیت: اوباما دو هفته بعد از بروز نخستین موارد از آنفلوآنزای خوکی در کالیفرنیا، حالت فوق العاده ملی در امور بهداشت و درمان خاطرنشان کرد. (ترامپ بیش از هفت هفته بعد از نخستین مورد کرونا در ایالت واشنگتن، حالت اضطراری ملی خاطرنشان کرد) تست دادن اکنون مشکل است در حالی که در سال 2009 اینگونه نبود. مشکل آن زمان چالش واکسن بود.

درباره آزمایش کرونا

ادعا: هر کس که به تست احتیاج دارد، تست می دهد. ما و آن ها هستیم و تست می گیریم. آزمایش ها هم زیبا هستند.

واقعیت: ظرفیت آزمایش در کشور به شدت محدود است. بسیاری از ایالت ها کیت های آزمایش کرونا نداشته اند.

چهارشنبه 11 مارچ

ادعا: شرکت های خصوصی بیمه توافق نموده اند که از هزینه های مشترک برای تست کرونا چشم پوشی نموده و پوشش بیمه ای را برای درمان آن افزایش دهند تا هزینه های درمانی زیادی به بار نیاید.

واقعیت: بیمه نمایندگان فقط توافق کردند که هزینه تست را بپردازند و بخش های دیگر درمان، تحت پوشش بیمه قرار ندارند. هزینه درمان ناشی از مسائل مرتبط با کرونا هم تحت پوشش قرار ندارد.

آدینه 13 مارچ

ادعا: مهندسان گوگل در حال ساختن وب سایتی هستند که به آمریکایی ها یاری می نماید دریابند که آیا به تست کرونا احتیاج دارند و اینکه آیا باید آن ها را به نزدیک ترین مرکز تست راهنمایی نمایند.

واقعیت: اعلام این ادعا برای خود گوگل هم یک خبر محسوب می شد. درباره وب سایتی که ترامپ و سایر مقامات دولت توصیف می کردند، در حقیقت شرکتی آن را می ساخت که خود، کنترل گوگل را در اختیار داشت.

ممنوعیت های سفر و مسافران

چهارشنبه 11 مارچ

ادعا: آمریکا تمام مسافرت ها را از مبدا اروپا - به غیر از انگلیس- تا 30 روز تعلیق می نماید.

واقعیت: محدودیت های سفر شامل اتباع آمریکایی، و ساکنان قانونی و دائم، و نیز خانواده هایشان که از اروپا برمی گردند، نمی گردد.

ادعایی دیگر در همان روز: محدودیت های جابجایی، نه تنها شامل حجم گسترده اقلام تجاری و بار کشتی خواهد شد، بلکه شامل موارد متعدد دیگری هم است که ما تایید می کنیم.

واقعیت: ترامپ در توییتی پس از آن خاطرنشان کرد اقلام تجاری و بار کشتی مشمول این محدودیت ها نیستند.

پنج شنبه 12 مارچ

ادعا: تمام شهروندان آمریکایی که از اروپا به کشور بازمی گردند، باید آزمایش کرونا داده، غربالگری و در صورت لزوم قرنطینه شوند.

واقعیت: دادن آزمایش تا همین جا هم در آمریکا به شدت محدود بوده است. به گزارش سی ان ان، این درست نیست که تمام آمریکایی هایی که به کشور بازمی گردند، آزمایش می دهند و یا اینکه هر کسی را می توان به زور قرنطینه کرد.

درباره جدی دریافت بیماری همه گیر کرونا

سه شنبه 17 مارچ

ادعا: من همیشه می دانستم که این یک بیماری همه گیر واقعی است. من مدت ها پیش از آنکه یک بیماری همه گیر اعلام گردد، حس می کردم این گونه است... من همیشه آن را بسیار جدی گرفته ام.

واقعیت: ترامپ بار ها کرونا را کم اهمیت دانسته است، حتی زمانی که شیوع آن در آمریکا شروع شد. از فریب خواندن ویروس گرفته تا مقایسه آن با آنفلوآنزای معمولی... همیشه پیغام های جور و واجور فرستاده و درباه جدی بودن شیوع کرونا باعث تردید شده است.

درباره واکسن درمان کرونا

دوشنبه 2 مارچ

ادعا: شرکت های دارویی به نظرم به زودی واکسن (کرونا) را فراوری خواهند کرد.

واقعیت: کارشناسان خودِ ترامپ متعاقبا در همان روز در جلسه ای با حضور مدیران شرکت های دارویی، به وی گفتند که فراوری واکسن بین یک سال تا 18 ماه طول خواهد کشید. وی هم در پاسخ گفت: ترجیح می دهد تصور کند که فقط چند ماه طول خواهد کشید. وی بعدا در یک برنامه تبلیغات انتخاباتی در شارلوت در کارولینای شمالی گفت که به زودی واکسن آماده خواهد شد.

پنج شنبه 19 مارچ

ادعا: وی در یک جلسه توجیهی درباره کرونا در جمع نیرو های ستادی اش گفت: اداره دارو و غذا مجوز استفاده از کلروکین ضد مالریا را برای درمان کرونا صادر نموده است.

واقعیت: استیون هان کمیسیونر اداره دارو و غذا که در آن جلسه توجیهی حضور داشت، بلافاصله خاطرنشان کرد این دارو هنوز باید به صورت بالینی آزمایش گردد. یک نماینده این اداره هم به بلومبرگ گفت: این دارو برای درمان کرونا تایید نشده است گرچه پزشکان می تواند چنین نسخه ای بنویسند.

درباره قانون فراوری اقلام دفاعی

آدینه 20 مارچ

ادعا: ترامپ دو بار در جلسه توجیهی اعضای ستادی خود گفت: قانون فراوریات دفاعی را اجرا می نماید، قانونی مرتبط با دوران جنگ کره که به دولت فدرال اجازه می دهد برای مقاصد مرتبط با منافع ملی، به صنایع خصوصی دستور دهد اقلام خاصی فراوری نمایند.

واقعیت: چیتر گاینور مدیر سازمان فدرال مدیریت امور اضطراری در 22 مارچ به سی ان ان گفت که رئیس جمهور در واقع از قانون فراوریات دفاعی برای صدور دستور به شرکت های خصوصی - به منظور فراوری اقلام خاص - استفاده ننموده است. بلافاصله پس از آن، ترامپ از موضع خود عقب نشست و گفت که وی شرکت های خصوصی را مجبور ننموده است اقدامی بنمایند. سپس در 24 مارچ گایونر به سی ان ان گفت: مدیر سازمان فدرال مدیریت امور اضطراری در نظر دارد برای فراوری 60 هزار کیت آزمایش کرونا از این قانون استفاده کند. ترامپ هم بعد از آن در توییتی گفت: از این قانون استفاده نخواهد شد.

شنبه 21 مارچ

ادعا: شرکت های خودروسازی که برای فراوری تجهیزات پزشکی نظیر دستگاه های تهویه هوا داوطلب شده اند، هم اکنون در حال فراوری آن هستند.

واقعیت: فورد و جنرال موتورز که ترامپ در همان روز در جلسه توجیهی ستادی به آن ها اشاره نموده بود، اوایل مارچ اعلام نموده بودند که تمام فراوریات کارخانه هایشان را در آمریکای شمالی متوقف نموده اند و شروع فراوری دستگاه های تهویه هوا احتمالا چند ماه طول خواهد کشید. پس از آن جیمز هاکت مدیر اجرایی فورد به سی ان ان گفته است که این شرکت خودرو سازی با شرکت 3M فراوری دستگاه های تنفس مصنوعی را شروع نموده و با جنرال الکتریک به مونتاژ دستگاه های تهویه می پردازد. ژنرال موتورز هم خاطرنشان کرد احتمال فراوری دستگاه های تهویه هوا را در یک کارخانه هندی آنالیز خواهد نمود. الون ماسک مدیر شرکت تسلا هم که ترامپ در توئیت خود نام آن را برجسته نموده بود، گفت: این شرکت در حال کار به روی دستگاه های تهویه است، اما این اقلام را نمی توان بلافاصله فراوری کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تمام دروغ های شاخدار کرونایی ترامپ ، از واکسن کرونا تا دسیسه چین و اوباما!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمام دروغ های شاخدار کرونایی ترامپ ، از واکسن کرونا تا دسیسه چین و اوباما!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید