طرز تهیه سس مرغ برای زرشک پلوی سالم و خوشمزه

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، سس مرغ برای زرشک پلو، اصلی ترین ماده طعم دهنده به مرغ است که باید در تهیه آن نهایت دقت به عمل آید تا نتیجه مطلوب کسب شود.

طرز تهیه سس مرغ برای زرشک پلوی سالم و خوشمزه

به گزارش ، سس در تهیه غذا ها جایگاه مهمی دارد و به گفته فرانسوی ها غذای بدون سس مثل نامه بدون امضاء بی ارزش است. یکی از غذا های محبوب نزد ایرانیان زرشک پلو با مرغ است که در میهمانی ها و مراسم مختلف جایگاه خاصی دارد. شاید یکی از غذا هایی که به راحتی و بدون دردسر می توان در منزل برای میهمانی ها تهیه کرد، زرشک پلو با مرغ است.

مرغ خیلی سریع می پزد و آماده می شود و در مواقعی که وقت زیادی برای آشپزی نداریم، این غذا می تواند گزینه مناسبی باشد. اما چرا برخی از مرغ ها خوشمزه ترند؟ یکی از مواردی که باعث خوشمزه تر شدن مرغ می شود، سس مرغ است که به روش ها و با مواد و سبزیجات متنوعی درست می شود.

مواد اصلی که در تهیه سس مرغ برای زرشک پلو استفاده می شود، شامل رب گوجه، آبلیمو و ادویه های مختلف است. در این مقاله سعی داریم شما را با طرز تهیه یک نوع سس مرغ آشنا کنیم که به آن طعم و بوی بی نظیری می دهد و می توان آن را با زرشک پلو سرو کرد و از طعم خوب آن لذت برد.

مرغ دو کیلویی 1 عدد

پیاز متوسط 2 عدد

هویج متوسط 2 عدد

فلفل دلمه ای متوسط 1 عدد

پاپریکا 1/2 قاشق غذاخوری

پودر زنجبیل 1 قاشق چایخوری

پودر دارچین 1/2 قاشق چایخوری

فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری

رب گوجه 3 قاشق غذاخوری

آبلیمو 3-4 قاشق غذاخوری

محلول زعفران 2 قاشق غذاخوری

روغن به مقدار لازم

نمک و زردچوبه به مقدار لازم

ابتدا مرغ را بشوئید و آن را به چهار قسمت تقسیم کنید.

یکی از پیازها، هویج ها، و فلفل دلمه ای را خرد کنید.

در یک قابلمه ابتدا نیمی از پیاز خرد شده را بریزید، کمی نمک و زردچوبه روی پیاز بپاشد، مرغ ها را روی پیاز قرار دهید. سپس روی مرغ ها یک لایه پیاز، هویج، و فلفل دلمه ای بریزید و دوباره کمی نمک و زردچوبه اضافه کنید. میزان زردچوبه باید به اندازه ای باشد که مرغ کمی رنگ بگیرد و نباید زیاد استفاده شود.

در قابلمه را محکم ببندید و آن را روی حرارت خیلی کم قرار دهید تا مرغ بپزد. برای پخت مرغ، آب لازم نیست و هنگام پختن خودش آب می اندازد. فقط باید حرارت را خیلی کم کنید تا مرغ در آب خودش بپزد. هنگام پختن تکه های مرغ را برگردانید تا هر دو طرف مرغ ها پخته شود.

بعد از دو ساعت، مرغ را از روی حرارت بردارید، تکه های مرغ را از آب مرغ جدا کنید و آب مرغ را در یک صافی بریزید تا مواد آن جدا شود.

مرغ و آب مرغ را کنار بگذارید و مشغول درست کردن سس مرغ شوید.

پیاز دیگر را نگینی خرد کنید و با کمی روغن آن را سرخ کنید تا رنگ آن طلایی شود. موقع سرخ کردن پیاز، حرارت را کم کنید تا پیاز نسوزد و با حرارت ملایم به رنگ طلایی درآید.

وقتی پیاز طلایی شد پاپریکا، پودر زنجبیل، پودر دارچین، فلفل سیاه و کمی نمک به آن اضافه کنید و با پیاز کمی تفت دهید.

رب گوجه را به مواد اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند.

آب مرغ و زعفران را به مواد اضافه کنید و اجازه دهید تا به جوش آید، حرارت را کم کنید و اجازه دهید 5 دقیقه بجوشد تا سس کمی غلیظ شود.

مرغ ها را در یک ظرف مناسب بچینید، طوری که همه تکه های مرغ کف ظرف جا شود، سپس سس مرغ را روی آن بریزید.

مرغ را به مدت 15 دقیقه روی حرارت کم، دم بگذارید یا در فر قرار دهید تا سس به خورد آن رود و حسابی خوشمزه شود.

میزان ترش یا شیرین بودن سس بستگی به ذائقه شما دارد، اگر دوست دارید، سس کمی شیرین باشد می توانید نصف قاشق غذاخوری شکر به سس اضافه کنید، اگر سس ترش دوست دارید می توانید مقدار آبلیمو را بیشتر کنید.

برای درست کردن محلول زعفران، بهتر است به جای دم کردن زعفران، آن را روی چند تکه یخ بریزید و اجازه دهید تا یخ ذوب شود، سپس آن را نیم ساعت در یخچال قرار دهید. در اینصورت زعفران خوشرنگ تر می شود.

روش دیگر طبخ مرغ، سرخ کردن مرغ و پختن آن با آب است. من این روش را اصلا توصیه نمی کنم، چون خوشمزه شدن خورشت مرغ بستگی به تازه بودن مرغ و سس مورد استفاده در طبخ آن دارد. سرخ کردن مرغ فقط باعث از بین رفتن مواد مغذی آن و ناسالم شدن غذا می شود. در خرید مرغ سعی کنید مرغ های کوچکتر را انتخاب کنید که سالم تر و خوشمزه ترند.

منبع: ستاره

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "طرز تهیه سس مرغ برای زرشک پلوی سالم و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه سس مرغ برای زرشک پلوی سالم و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید