علی اف: آذربایجان و ارمنستان ممکن است تا سرانجام سال 2022 پیمان صلح امضا نمایند

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، رئیس جمهوری آذربایجان در کنفرانس خبری از احتمال حصول توافق صلح بین باکو و ایروان تا انتها سال 2022 اطلاع داد.

علی اف: آذربایجان و ارمنستان ممکن است تا سرانجام سال 2022 پیمان صلح امضا نمایند

الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، دیروز پنجشنبه گفت که توافق صلح بین باکو و ایروان ممکن است تا خاتمه سال 2022 حاصل گردد.

علی اف به رسانه های آذربایجانی در پراگ گفت: اگر ارمنستان حسن نیت داشته باشد، ممکن است یک پیمان صلح تا خاتمه سال امضا گردد. زمان می گذرد و ابتکارات ما به راحتی عملی نمی گردد، اگرچه اولین نشست وزرای خارجه نتایج خاصی به همراه نداشت. با این حال، من فکر می کنم که این یک گام مثبت است و فکر می کنم اگر در آینده نزدیک تصمیم گیری گردد، کارگروه های دو کشور کار روی پیمان صلح را شروع خواهند کرد و تا خاتمه سال بتوانیم به توافق برسیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: نه طرف ارمنی و نه شورای اروپا در خصوص اصول پنج گانه اعلام شده به وسیله طرف آذربایجان سوالی ندارند. این اصول شامل به رسمیت شناختن متقابل حاکمیت، تخطی ناپذیری مرز های بین المللی و استقلال سیاسی هر یک از طرفین؛ تایید متقابل عدم وجود ادعا های ارضی؛ پرهیز از تهدید در روابط بین دولتی؛ مشخص حدود و مشخص مرز های دولتی، ایجاد روابط دیپلماتیک؛ و برطرف انسداد حمل و نقل، ارتباطات و همکاری در سایر زمینه هاست.

رسانه های ترکیه گزارش دادند که سران ترکیه، ارمنستان و آذربایجان دیروز (پنجشنبه) در یک اجلاس اروپایی به صورت غیررسمی ملاقات کردند.

در حال حاضر چندین دهه از درگیری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه کوهستانی قره باغ می گذرد. مذاکرات بین دو کشور برای عادی سازی روابط میانشان با میانجی گری ترکیه شروع شده، اما تا به امروز به نتیجه نرسیده است. بعلاوه این مذاکرات به شدت مورد انتقاد مردم ارمنستان قرار گرفته است.

آنکارا هم از دهه 1990 با ارمنستان روابط دیپلماتیک و تجاری نداشته است. آخرین کوشش این دو کشور هم کوشش برای بازگرداندن پیوند ها از زمان توافق صلح 2009 است که هرگز تصویب نشد. اختلاف ترکیه و ارمنستان نیز به علت 1.5 میلیون نفری است که ارمنستان می گوید در سال 1915 نسل کًشی شدند.

اردوغان پیش تر گفته بود که ارمنستان باید روابط خوبی با آذربایجان برقرار کند تا کوشش های عادی سازی به نتیجه برسد.

وبلاگ ادکلن شنل بین الملل اروپا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "علی اف: آذربایجان و ارمنستان ممکن است تا سرانجام سال 2022 پیمان صلح امضا نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علی اف: آذربایجان و ارمنستان ممکن است تا سرانجام سال 2022 پیمان صلح امضا نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید