نصف شدن هزینه اوراق مسکن به نفع خریداران خانه است؟

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، متقاضیان دریافت وام مسکن با انتشار خبر نصف شدن هزینه دریافت تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم ذوق زده شده اند. در شرایطی که قیمت اوراق تسهیلات در فرابورس به رکورد تاریخی خود رسیده بود و آن ها را مجبور می کرد هر برگه گواهی 500 هزار تومانی را با قیمت بیش از 100 هزار تومان بخرند و برای دریافت 480 میلیون تومان وام، همان اول کار بیش از 100 میلیون تومان پول خرج نمایند، این ذوق زدگی طبیعی است، چون به هرحال 100 میلیون تومان حدود یک پنجم کل مبلغ وام است و برای خودش ضدحالی اساسی به شمار میرود، اما اطلاعیه بانک مسکن، همانی که از نصف شدن هزینه دریافت وام حکایت دارد و به زوج های جوان فرصت می دهد برای دریافت 480 میلیون وام، عوض 100 میلیون تومان، حدود 50 میلیون تومان خرج نمایند آنقدر ها هم خبر خوبی نیست که از آن ذوق کنیم. چرا؟ در این گزارش قرار است موضوع را به دقت آنالیز کنیم. فعلا یک اما را در فکر تان داشته باشید تا به وقتش.

نصف شدن هزینه اوراق مسکن به نفع خریداران خانه است؟

کاهش 50 درصدی هزینه خرید اوراق تسهیلات مسکن

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، قیمت اوراق تسهیلات در روزی که بانک مسکن خبر نصف شدن هزینه دریافت وام را منتشر کرد به 111 تا 113 هزار تومان رسیده بود. بانک مسکن در اطلاعیه خود آورده متقاضیان تنها باید برای 50 درصد از اندازه تسهیلات درخواستی اقدام به خرید اوراق نمایند و 50 درصد دیگر بدون خرید اوراق و از محل منابع بدون سپرده بانک پرداخت خواهد شد. به این ترتیب اگر یک زوج جوان تهرانی را به عنوان نمونه درنظر بگیریم، با این تغییر آن ها برای دریافت سقف 480 میلیون تومان وام، به جای 960 برگ اوراق تسهیلات، به خرید 480 برگه احتیاج پیدا می نمایند.

قیمت اوراق مسکن در این حالت به شکلی چشمگیر برای خریداران وام تا 50 درصد کاهش پیدا می نماید. مجرد های ساکن تهران که طبق قانون می توانند تا سقف 280 میلیون تومان وام شامل 200 میلیون تومان تسهیلات خرید و 80 میلیون تومان وام جعاله دریافت نمایند، به این ترتیب روی هم رفته باید 280 برگ اوراق تسهیلات مسکن خریداری نمایند. هزینه این کار با احتساب تسه 112 هزار و 800 تومانی به 31 میلیون و 584 هزار تومان می رسد؛ در حالی که پیش از صدور بخشنامه این فرد باید حدود 75 میلیون تومان هزینه پرداخت می کرد.

زوج های تهرانی قطعا احساس بهتری خواهند داشت؛ آن ها می توانند تا سقف 480 میلیون تومان وام بگیرند که شامل 200 میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و 80 میلیون تومان وام جعاله می گردد. پیش از این، برای دریافت وام خرید 960 برگه اوراق تسهیلات ضروری بود، اما حالا کار با 480 برگه راه می افتد و هزینه ها عوض 108 میلیون و 300 هزار تومان به 54 میلیون و 140 هزار تومان کاهش پیدا می نماید.

توان واقعی وام خرید مسکن چقدر است؟

شاد شدید؟ آن اما را در انتهای لید یادتان می آید که قرار شد درباره اش حرف بزنیم؟ ولی اول باید یادتان بیندازیم که در اواخر مهرماه، مجرد ها برای خرید اوراق تسهیلات و دریافت وام خرید مسکن تنها باید 26 میلیون و 720 هزار تومان پرداخت می کردند و هزینه متاهل های تهرانی نهایتا به 64 میلیون و 128 هزار تومان می رسید.

اگر قرار باشد همچنان غر بزنید و بگویید با 480 میلیون تومان نمی گردد خانه خرید، این یکی فرصت را هم از دست خواهید داد و حتما بعد ها پشیمان می شوید. آنالیز های وبلاگ ادکلن شنل نشان می دهد در حال حاضر با وام 480 میلیونی اوراق مسکن می توان حدود 70 تا 80 درصد قیمت یک آپارتمان کوچک را در محله های مقرون به صرفه تهران جور کرد.

به عنوان مثال هفته قبل در محله بریانک واحدی 41 متری، 15 سال ساخت، واقع شده در طبقه سوم و مجهز به انباری به قیمت 630 میلیون تومان آگهی شده است. در یافت آباد هم واحدی 43 متری با عمر 10 ساله واقع در طبقه اول و با پارکینگ و انباری 600 میلیون تومان فروخته می گردد.

در حال حاضر به طور کلی میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران 32 میلیون تومان است و اگر این عدد را ملاک قرار دهیم و آن را در متراژ محبوب 50 تا 60 متری ضرب کنیم به عدد 1.6 میلیارد تومان می رسیم. اما آمار ها نشان می دهند حدود نیمی از خریداران سراغ واحد های مسکونی که کمتر از 32 میلیون تومان ارزش دارند، می فرایند.

واحد هایی که هر مترشان بین 15 تا 20 میلیون تومان قیمت دارد، 17 درصد کل معاملات را به خود اختصاص داده اند و سهم واحد هایی با ارزش متری 20 تا 25 میلیون تومان به 16 درصد می رسد. از این طرف 17 درصد معاملات اجرا شده به خانه هایی مربوط می گردد که بین 500 میلیون تا یک میلیارد قیمت داشته اند. همه چیز که تهران نیست؛ در مراکز استان ها و شهرستان ها خریداران مسکن وضع به مراتب بهتری خواهند داشت.

اقساط وام خرید مسکن در شیوه نو چقدر است؟

پرداخت اقساط متقاضیان وام خرید مسکن در بخشنامه نو تغییر نموده است. این همان قسمت اگر و اما دار ماجراست که در اول مطلب گفتیم درباره اش حرف می زنیم. پیش از این اقساط ماهیانه وام 400 میلیون تومانی اوراق خرید مسکن با نرخ سود 17.5 درصد، برای زوج های تهرانی معادل شش میلیون و 664 هزار تومان بود که باید ظرف مدت 12 سال بازپرداخت می شد.

این دسته متقاضیان بعلاوه بابت دریافت وام 80 میلیون تومانی جعاله، به مدت پنج سال ماهی دو میلیون و 10 هزار تومان به بانک پرداخت می کردند. یعنی تا پنج سال اول اقساط ماهیانه آن ها تقریبا معادل هشت میلیون و 700 هزار تومان بود. طبق بخشنامه نو، همزمان با کاهش تعداد اوراق مورد احتیاج، شیوه بازپرداخت و رقم اقساط تسهیلات افزایش پیدا می نماید. محاسبه سرانگشتی می گوید زوج تهرانی که 480 میلیون وام می گیرند باید به مدت هشت سال ماهیانه اقساطی در حدود 9 میلیون تومان بپردازند.

اقساط تسهیلات خرید مسکن در شیوه نو، آنطور که بانک مسکن به شکل رسمی گفته شیوه پیچیده تری دارد و در صورتی که متقاضی دریافت تسهیلات خرید مسکن بخواهد از طرح نو بانک مسکن استفاده کند، برای نیمی از تسهیلات یعنی معادل 200 میلیون تومان، اقساط با نرخ سود 17.5 درصد و بازپرداخت آن 12 ساله انجام می گردد. در این روش، یک قسط ماهانه سه میلیون و 330 هزار تومان خواهیم داشت. نصف دیگر تسهیلات یعنی معادل 200 میلیون تومان از محل منابع داخلی بانک و بدون سپرده گذاری پرداخت می گردد که متقاضی باید آن را با نرخ سود 18 درصد و ظرف مدت هشت ساله بازپرداخت کند.

این قسمت هم یک قسط سه میلیون و 944 هزار تومانی در صورتحساب متقاضی منظور می نماید. کار تمام نشده و باید قسط وام 80 میلیون تومانی جعاله مسکن را هم در نظر گرفت. قسط این وام با نرخ سود 18 درصد و بازپرداخت پنج ساله، می گردد ماهی دو میلیون و 31 هزار تومان. یعنی در مجموع اقساط پرداختی از سوی زوج تهرانی برای کل وام 480 میلیون تومانی معادل ماهی 9 میلیون و 305 هزار تومان خواهد بود؛ بنابراین اگر می خواهید با تغییر و تحولات نو سمت دریافت وام خرید مسکن بروید باید از قبل محاسبه کنید که آیا توانایی پرداخت اقساط ماهیانه 9 میلیون و 305 هزار تومان را خواهید داشت یا نه.

اگر جواب سوال مثبت است، پس می توانید درخواست کنید تا کارشناس بانک برای آنالیز ملک مراجعه کند؛ او وظیفه دارد تایید کند که 80 درصد ارزش ملک کمتر از اندازه تسهیلات نباشد و در غیر این صورت حداکثر معادل 80 درصد ارزش ملک به عنوان تسهیلات پرداخت خواهد شد.

منبع: فرارو

به "نصف شدن هزینه اوراق مسکن به نفع خریداران خانه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نصف شدن هزینه اوراق مسکن به نفع خریداران خانه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید