7 تصور اشتباه در خصوص دندان ها

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، مطمئناً هرگز هفته ای را بدون شستن موهایتان نمی گذرانید و همیشه مراقب موهایتان هستید؛ اما ممکن است کارهایی انجام دهید که ناخودآگاه باعث آسیب به دندان هایتان می گردد. مراقبت از دندان ها به معنای انجام کارهای پیشگیرانه است. در ادامه به کارهایی اشاره می کنیم که بیشتر افراد انجام می دهند و نمی دانند که از این طریق به دندان های خود آسیب می رسانند.

7 تصور اشتباه در خصوص دندان ها

1. عدم مراجعه به دندان پزشک

شما دندان هایتان را مسواک می زنید، نخ دندان می کشید و حتی از یک سری ابزار خاص دندان استفاده می کنید تا پلاک های دندانی را از بین ببرید. ممکن است فکر کنید کارهایی که برای مراقبت از دندان خود انجام می دهید، بی نقص هستند؛ اما انجام این کارها بدین معنی نیست که نباید سالانه یک بار به دندان پزشک مراجعه کنید. تصور کنید دهان شما یک اتومبیل است. شما باید کاری کنید که اتومبیلتان به خوبی کار کند، در نتیجه هر چند وقت یک بار باید آن را پیش یک مکانیک ببرید تا آن را چک کند. بهتر است سالانه یک بار به دندان پزشک مراجعه کنید.

2. نادیده گرفتن مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

مطمئناً شما می دانید اگر به طور منظم مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، دندان هایتان آسیب می بینند. با این حال نمی دانید که اگر روزانه دو بار دندان هایتان را مسواک نزنید و یک بار نخ دندان نکشید، چقدر به دندان هایتان آسیب خواهید رساند. طبق یک تحقیق که در سال 2014 انجام شد، بیش از 30 درصد آمریکایی ها به مقدار کافی دندان هایشان را مسواک نمی زنند و 23 درصد افراد دو یا سه روز کلاً مسواک نمی زنند. در خصوص استفاده از نخ دندان نیز محققان دریافتند 40 درصد افراد حداقل یک بار در روز نخ دندان می کشند و 20 درصد افراد به صورت منظم از نخ دندان استفاده نمی نمایند. دهان همیشه پر از باکتری است. زمانی که باکتری های خاصی مدتی روی دندان شما می نشینند، در آنجا تکثیر می شوند و اسیدی فراوری می نمایند که باعث خرابی دندان می گردد. مسواک زدن باعث می گردد قبل از این که کلونی باکتری ها به دندان ها آسیب برسانند، پلاک ها از بین برود. نخ دندان باعث می گردد به جاهایی که مسواک دسترسی ندارد، دسترسی داشته باشید.

3. مسواک زدن به صورت افقی

مسواک را برمی دارید، در دهان خود می چرخانید و فکر می کنید کار خوبی انجام داده اید؛ اما این طور نیست. مسواک زدن صحیح، تکنیک خاصی دارد. یک روش این است که از یک مسواک دارای برس نرم بهره ببرید و به جای حرکت مسواک در جهت افقی، آن را به صورت دایره های کوچک حرکت دهید. مسواک زدن به صورت افقی به همراه یک خمیردندان ساینده، به دندان ها آسیب می رساند. توجه داشته باشید که خمیردندان های سفیدنماینده، زبرتر از سایر خمیردندان ها هستند. همیشه مسواک را در خط لثه و پشت دندان ها نیز حرکت دهید تا باکتری ها را از بین ببرید. یکی دیگر از اشتباه های مسواک زدن این است که مدت زمان کافی برای این کار اختصاص نمی دهید. مسواک زدن دندان ها به مدت دو دقیقه زمان مناسبی است؛ اما هدف این است که تمام قسمت های دندان را مسواک بزنید. اگر این کار را به درستی انجام دهید، چند دقیقه زمان احتیاج خواهد داشت.

4. استفاده از خمیردندان های بدون فلوراید

بعضی از خمیردندان ها بدون فلوراید هستند. در واقع شما به فلوراید احتیاج دارید تا به سالم ترین دندان ممکن دست یابید. یکی از مهم ترین اهداف مسواک زدن این است که به دندان ها فلوراید برسانید. فلوراید بسیار لازم است؛ زیرا به شما یاری می نماید تا مواد معدنی که به وسیله اسید فراوریشده از باکتری، آسیب دیده و از بین رفته اند، جایگزین کنید. فلوراید به شما یاری می نماید تا حتی پس از آسیب تماشا دندان به وسیله باکتری ها، آن ها را بازسازی کنید.

5. استفاده از دندان ها به عنوان ابزار

به جای این که برای باز کردن یک بسته از دندان های سفید خود بهره ببرید، چند دقیقه بیشتر در پی قیچی بگردید. استفاده از دندان ها برای باز کردن بسته ها، گاز گرفتن ناخن ها و چیزهایی مانند باز کردن بطری ها بسیار مضر است. دندان ها برای چنین کارهایی ساخته نشده اند. به عنوان یک فرد بالغ، دندان های شما سال های درازی مصرف شده اند. اگر به اشتباه روی سطح سفتی از دندان بهره ببرید، باعث می گردد که به لبه دندان ها آسیب برسانید.

6. جویدن یخ

جویدن چیزهای سختی مانند استخوان یا هسته میوه باعث آسیب به دندان می گردد. دندان ها مقاومت چنین چیزهایی را ندارند. چیزهایی مانند یخ که باعث تغییر دمای دندان می شوند نیز به دندان آسیب می رسانند. اگر دندان های خود را در معرض گرما و سرما قرار دهید، باعث می گردد که دندان ها به راحتی منبسط و منقبض شوند و به مینای دندان آسیب می رسانید. ممکن است مدت کوتاهی این کار مسئله ای ایجاد نکند؛ اما ترک های کوچک روی دندان ممکن است توسعه یابد و یک روز یک تکه از دندان کنده گردد.

7. استفاده روزانه از نوشیدنی های شیرین

اگر یک قوطی نوشابه روی میز خود دارید و کل روز از آن می نوشید، به دندان های خود آسیب می رسانید، مگر این که نوشیدنی شما بدون شکر باشد. در غیر این صورت با این کار در طول روز به باکتری های روی دندان غذا می دهید. اگر از چنین نوشیدنی هایی استفاده می کنید، بلافاصله پس از مصرف دندان های خود را مسواک بزنید. این موضوع در خصوص اسنک های شیرین و خوراکی های سرشار از کربن مانند چوب شور و چیپس نیز صدق می نماید. پس از مصرف چنین چیزهایی، حدود 20 دقیقه طول می کشد تا PH دندان به حالت عادی برگردد. اگر همیشه در حالت ملچ وملوچ کردن و خوردن هستید، فرصتی به دندان ها نمی دهید تا از حمله باکتری ها در امان باشند. همیشه یک مسواک و خمیردندان مسافرتی در کشوی میز خود داشته باشید و پس از مصرف چنین چیزهایی دندان های خود را مسواک بزنید.

منبع: فوت و فن

به "7 تصور اشتباه در خصوص دندان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 تصور اشتباه در خصوص دندان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید