دلیل کاهش ارزش سهام عدالت چه بود؟

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل به نقل از فارس، سهام عدالت یکی از سهم های بزرگ بورس تشکیل شده است، در بیشتر مواقع با شاخص کل بورس همراه بوده است و در یک سال گذشته با نوسان بورس پیرامون شاخص 1.3 میلیون واحدی، نوسان نموده است.

دلیل کاهش ارزش سهام عدالت چه بود؟

سهامداران عدالت در روزهای ابتدایی هفته چهارم اسفندماه، سود سهام خود را دریافت نموده اند. همین مساله باعث شده است تا بسیاری از افرادی که قصد فروش این سهام را داشتند، از این موضوع منصرف شوند.

جا مانده ها، سود سهام عدالت را چگونه دریافت نمایند؟

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص پرداخت سود سهام عدالت می گوید: 25 هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت سال های گذشته به 45 میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت پرداخت شد. دو و نیم میلیون نفر از سهامداران به تناسب ارزش سبد سهام خود معادل یک میلیون تومان و باقی نیز بین 480 تا 570 هزار تومان سود سهام عدالت خود را دریافت کردند.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار درباره سود شرکت های غیربورسی سهام عدالت گفت: در اولین جلسه شورای عالی بورس در سال آینده در خصوص شیوه واریز سود شرکت های غیربورسی سهام عدالت تصمیم گیری می گردد. تصمیم گیری در خصوص نحوه واریز سود شرکت های غیربورسی حاضر در پرتفوی سهام عدالت برعهده جلسه آینده شورای عالی بورس خواهد بود.

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در خصوص مشمولان سهام عدالتی که سود سهام خود را دریافت ننموده اند در اطلاعیه ای می گوید: به اطلاع آن دسته از مشمولان سهام عدالت که سود سهام سال اقتصادی 1399 را دریافت ننموده است، می رساند این گونه مشمولان باید نسبت به درج و ثبت شماره شبای معتبر بانکی در سامانه سجام به آدرس https://www.sejam.ir یا در سایت سهام عدالت به نشانی https://sahamedalat.ir اقدام نمایند تا سود سهام عدالت برای این دسته از مشمولان واریز گردد.

سهام عدالت چقدر می ارزد؟

سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته های گذشته با افزایش ارزش روبرو شده است، اما در هفته جاری ارزش این سهام با کاهش 1 درصدی روبرو شد. این سهام در نیمه اول بهمن ماه با کاهش ارزش روبرو شد و در نیمه دوم بهمن ماه این فرایند نزولی متوقف شد. ارزش این سهام در هفته چهارم بهمن ماه برخلاف شاخص کل بورس رشد کرد.

در هفته اول اسفند ماه نیز ارزش این سهام رشد داشته است، اما به دلیل استقبال سهامداران از نمادهای کوچک، در هفته دوم اسفند ماه ارزش سبد سهام عدالت با کاهش روبرو شده است. بعضی از کارشناسان دلیل کاهش ارزش سهام عدالت را استقبال سهامداران خرد از سهم های کوچک بازار می دانند. ارزش این سهام در هفته سوم اسفندماه با رشد شاخص های عملکردی بازار سرمایه، با رشد ارزش روبرو شد. اما در هفته گذشته با کاهش ارزش سهام های شاخص ساز ارزش این سهام با افت روبرو شد.

طی هفته چهارم اسفندماه ارزش این سهام کاهش 1 درصدی را ثبت کرد. این مساله در حالی اتفاق افتاده است که شاخص کل بورس با کاهش 0.2 درصدی و شاخص کل هم وزن بورس با افزایش 0.03 درصدی در این هفته داشته اند.

برگه های سهام عدالت در قیمت های اسمی 409 هزار تومانی، 492 هزار تومانی، 532 هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته چهارم اسفندماه به ترتیب با کاهش 75 هزار تومانی، 90 هزار تومانی، 98 هزار تومانی و 184 هزار تومانی نسبت به هفته سوم اسفند ماه روبرو شده اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده ترین سهم های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه های سهام عدالت در برگه های مختلف به ترتیب برابر است با 7 میلیون و 484 هزار تومان، 9 میلیون و 3 هزار تومان، 9 میلیون و 735 هزار تومان و 18 میلیون و 299 هزار تومان.

کاهش ارزش سبد سهام عدالت در یک سال و نیم گذشته که عمدتا به خاطر ضعف مدیریت و نداشتن الگوی مدیریت مناسبی بوده، موجب ایجاد ضرر و زیان زیادی برای سهامداران عدالت شده است. ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد سال 99 با افت 52 درصدی روبرو شده است.

از مهمترین دلایل ریزش قیمت سهام عدالت، ضعف مدیریت در شرکت های سرمایه گذاری و عدم برگزاری مجامع این شرکتها و نیز نبود بازارگردان حرفه ای برای این شرکت ها به شمار می رود.

منبع: تجارت نیوز

به "دلیل کاهش ارزش سهام عدالت چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل کاهش ارزش سهام عدالت چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید